آموزش

هاوینگ بیت کوین چیست؟ شمارش معکوس برای هاوینگ در کافه ترید

هاوینگ بیت کوین یا نصف شدن بیتکوین چیست؟ بیتکوین، ارز دیجیتال محبوبی که همگان در مورد آن شنیده‌اند، طی سالیان اخیر شاهد نوسانات زیادی در ارزش و قیمت خود بوده است. اما آنچه کمتر مورد توجه بسیاری از افراد قرار می‌گیرد، وجود یک مکانیزم هوشمند در زیرساخت بیت کوین است که هر چهار سال یکبار باعث وقوع پدیده‌ای به نام Halving یا «نیمه شدن» می‌شود.  این پدیده چیست و چه تاثیری بر قیمت و آینده بیتکوین دارد؟

مبانی شبکه بیت کوین

برای درک هاوینگ بیت کوین، ابتدا باید بدانید که شبکه بیت کوین چگونه کار می کند.

فناوری زیربنایی بیت کوین، بلاک چین، از شبکه ای از رایانه ها (به نام گره ها) تشکیل شده است که نرم افزار بیت کوین را اجرا می کنند و شامل تاریخچه ای جزئی یا کامل از تراکنش های انجام شده در شبکه آن است. هر گره کامل، یک گره حاوی کل تاریخچه تراکنش های بیت کوین مسئول تایید یا رد یک تراکنش در شبکه بیت کوین است.

برای انجام این کار، گره بررسی می کند تا از معتبر بودن تراکنش اطمینان حاصل کند. اینها شامل اطمینان از اینکه تراکنش دارای پارامترهای اعتبارسنجی صحیح است و از طول مورد نیاز تجاوز نمی کند، می باشد.

هر تراکنش به صورت جداگانه تایید می شود. گفته می شود که این تنها پس از تایید تمام تراکنش های موجود در یک بلوک اتفاق می افتد. پس از تایید، تراکنش به بلاک چین موجود اضافه می شود و به گره های دیگر پخش می شود.

افزودن رایانه‌ها (یا گره‌های) بیشتر به بلاک چین، ثبات و امنیت آن را افزایش می‌دهد.

تا 1 نوامبر 2023، 16902 گره تخمین زده می‌شود که کد بیت‌کوین را اجرا می‌کنند. اگر چه هر کسی می‌تواند تا زمانی که فضای ذخیره‌سازی کافی برای دانلود کل بلاک چین و تاریخچه تراکنش‌های آن داشته باشد، به‌عنوان یک گره در شبکه بیت‌کوین شرکت کند. آنها ماینر هستند.

مبانی استخراج بیت کوین

استخراج بیت کوین فرآیندی است که در آن افراد از رایانه یا سخت افزار استخراج برای مشارکت در شبکه بلاک چین بیت کوین به عنوان پردازشگر و اعتبارسنجی تراکنش استفاده می کنند.

بیت کوین از سیستمی به نام اثبات کار (POW) برای تایید اطلاعات تراکنش استفاده می کند. به آن اثبات کار می گویند زیرا حل هش رمزگذاری شده زمان و انرژی می خواهد، که به عنوان اثبات انجام کار عمل می کند.

واژه معدن به معنای واقعی کلمه استفاده نمی شود، بلکه به عنوان اشاره ای به نحوه برداشت فلزات گرانبها است. هنگامی که یک بلوک با تراکنش ها پر می شود، بسته می شود و به صف استخراج ارسال می شود.
هنگامی که برای تأیید در صف قرار می گیرد، استخراج کنندگان بیت کوین برای اولین بار برای یافتن عددی با ارزش کمتر از هش رقابت می کنند. هش یک عدد هگزادسیمال است که شامل تمام اطلاعات رمزگذاری شده بلوک های قبلی است.

ماینینگ مشروعیت تراکنش ها را در یک بلوک تایید می کند و یک بلوک جدید باز می کند. سپس گره ها تراکنش ها را در یک سری تاییدیه بررسی می کنند. این فرآیند زنجیره ای از بلوک های حاوی اطلاعات را ایجاد می کند و زنجیره بلوک را تشکیل می دهد.  

مبانی استخراج بیتکوین
مبانی استخراج بیتکوین و هاوینگ

برای خواندن اخبار هاوینگ کلیک کنید.

هاوینگ بیت کوین چیست؟

پس از استخراج 210000 بلاک توسط شبکه – تقریباً هر چهار سال یکبار پاداش بلاکی که به استخراج کنندگان بیت کوین برای پردازش تراکنش ها داده می شود به نصف کاهش می یابد. این رویداد هاوینگ (Halving) نامیده می شود زیرا نرخ انتشار بیت کوین های جدید در گردش را به نصف کاهش می دهد.

این سیستم پاداش تا حدود سال 2140 ادامه خواهد داشت، زمانی که به سقف پیشنهادی 21 میلیون سکه برسد. در آن مرحله، ماینرها برای پردازش تراکنش‌ها، هزینه‌هایی دریافت می‌کنند که کاربران شبکه آن را پرداخت خواهند کرد. این کارمزدها تضمین می‌کند که ماینرها همچنان برای مشارکت و حفظ شبکه انگیزه دارند.

هاوینگ بیت کوین چه زمانی اتفاق افتاد؟

در سال 2009، پاداش برای هر بلوک در زنجیره استخراج 50 بیت کوین بود. تا اکتبر 2023، حدود 19.5 میلیون بیت کوین در گردش بود که تنها حدود 1.5 میلیون بیت کوین را از طریق پاداش استخراج منتشر کرد. پس از هاوینگ اول،در تاریخ 28 نوامبر 2012 به 25 بیتکوین، در 99 جولای 2016، به 12.5 بیت کوین و در تاریخ 11 می 2020 به 6.25 بیت کوین رسید. 

هاوینگ بعدی چه زمانی روی می دهد؟

یکی از مهم ترین رویدادها در بلاک چین هاوینگ بیت کوین است، زمانی که پاداش استخراج به نصف کاهش می یابد.  انتظار می رود هاوینگ بعدی در اوایل تا اواسط سال 2024 رخ دهد، زمانی که پاداش بلاک به 3.125 کاهش می یابد. در طول زمان،با نزدیک شدن پاداش بلوک به یک ساتوشی تاثیر هر هاوینگ کاهش خواهد یافت.

اثرات و پیامدهای هاوینگ بیتکوین

🔹 کاهش نرخ تولید بیتکوین‌های جدید  بعد از هاوینگ، نرخ تولید بیتکوین نصف می‌شود.

🔹 افزایش احتمالی ارزش بیتکوین  با کاهش عرضه جدید، قیمت بیتکوین ممکن است افزایش یابد. البته این بستگی به تقاضا دارد.

🔹 افزایش انگیزه ماینرها برای تداوم فعالیت  درآمد ماینینگ کاهش می‌یابد ولی ارزش بالقوه بیتکوین افزایش می‌یابد.

🔹 احتمال افزایش هزینه تراکنش‌ها  با کم شدن پاداش، ممکن است هزینه تراکنش‌ها (Transaction Fees) افزایش یابد.

در مجموع، هاوینگ اثر مثبتی بر ارزش بلندمدت و ثبات بیتکوین دارد.

اثرات و پیامدهای هاوینگ بیتکوین
اثرات هاوینگ بر روی بیتکوین

چرا هاوینگ کمتر از هر 4 سال اتفاق می افتد؟

الگوریتم استخراج بیت کوین با هدف کشف بلوک های جدید هر 10 دقیقه یک بار تنظیم شده.  برخی از بلوک ها بیش از 10 دقیقه طول می کشد.
برخی کمتر مصرف می کنند این می تواند مدت زمان رسیدن به هدف بعدی را کاهش یا افزایش دهد.
به عنوان مثال، اگر بلاک ها به طور متوالی 9.66 دقیقه استخراج شوند، حدود 1409 روز طول می کشد تا 210000 بلوک مورد نیاز استخراج شود (چهار سال 1461 روز است، از جمله یک روز برای یک سال کبیسه).

وقتی دیگر بیت کوینی باقی نماند چه اتفاقی می افتد؟

اغلب تصور می شود که در سال 2140، آخرین بیت کوین استخراج خواهد شد. با این حال، اگر پاداش هر 210000 بلاک نصف شود، کوچکتر و کوچکتر می شود تا زمانی که یک ساتوشی پاداش باشد. یک ساتوشی 0.00000001 بیت کوین است. یک ساتوشی پایین ترین ارزش بیت کوین است و نمی توان آن را نصف کرد. بنابراین ممکن است یک ساتوشی به عنوان پاداش باقی بماند تا زمانی که مقدار کل بیت کوین برابر با 21 میلیون شود. احتمالا پس از سال 2140 به ماینر ها میلیون ها ساتوشی پاداش اهدا کنند. 

اتمام بیتکوین
وقتی دیگر بیت کوینی باقی نماند چه اتفاقی می افتد؟
در پایان

هاوینگ بیت کوین، نرخ انتشار بیت کوین های جدید در گردش را به نصف کاهش می دهد. انتظار می رود که سیستم پاداش تا سال 2140 ادامه یابد، زمانی که حد پیشنهادی 21 میلیون بیت کوین از نظر تئوری به دست می آید.

هاوینگ بیت کوین پیامدهای مهمی برای شبکه آن دارد. برای ماینرها، رویداد هاوینگ ممکن است منجر به تثبیت رتبه‌های آنها شود، زیرا ماینرهای کوچک و شخصی از اکوسیستم ماینینگ خارج می‌شوند یا توسط بشرکت های بزرگ‌تر تصاحب می‌شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا